Analiza transakcyjna w edukacji
Książka jest poświęcona różnym zastosowaniom analizy transakcyjnej w szeroko rozumianej edukacji. Odnajdziemy tu zatem studia nad modelem procesu wielostronnego nauczania – uczenia się i przestrzenią transakcji szkolnych (J. Jagieła). Przeczytamy o źródłach, rodzajach i konsekwencjach dyskontowania w sytuacjach problemowych ucznia (A. Pierzchała). Dowiemy się, czy AT stwarza jakieś perspektywy dla rozmienia i badania tutoringu (A. Sarnat-Ciastko)? Warto też zobaczyć, że analiza transakcyjna może znaleźć swoje zastosowania zarówno w problematyce komputeryzacji kształcenia (Z. Łęski), jak i w kształtowaniu aktywnych postaw prospołecznych i obywatelskich (E. Widawska), uczeniu zachowań asertywnych (Z. Wieczorek), czy też resocjalizacji, gdzie dużo mówi o istocie z znaczeniu nieświadomego planu życiowego nieletnich przestępców (S. Kita). Wyniki badań, jakie zaprezentowano w pracy dotyczą wybranych aspektów funkcjonowania nauczycieli gimnazjów w świetle analizie transakcyjnej (J. Górnik). Całość opracowania wieńczy leksykon pojęć i terminów AT oraz propozycje dwóch typów egogramów, jako typowych metod badawczych tej właśnie koncepcji teoretycznej.
Spis treści
Wprowadzenie
Jarosław JAGIEŁA
Transakcyjny model w procesie wielostronnego nauczania–uczenia się
Jarosław JAGIEŁA
Czas i przestrzeń transakcji szkolnych
Anna PIERZCHAŁA
Źródła, rodzaje i konsekwencje dyskontowania w obliczu sytuacji problemowej w szkolnym funkcjonowaniu uczniów
Adrianna SARNAT-CIASTKO
Tutoring w perspektywie analizy transakcyjnej
Dorota GĘBUŚ
Szkolna aktywność twórcza w perspektywie analizy transakcyjnej
Zbigniew ŁĘSKI
Zarys problematyki komputeryzacji i kształcenia w perspektywie analizy transakcyjnej
Edyta WIDAWSKA
Aktywny uczeń – dorosły obywatel. Animacja społeczna w świetle analizy transakcyjnej
Zbigniew WIECZOREK
Pomidor... zabawa czy zasada? Jak wykorzystać analizę transakcyjną w uczeniu asertywności?
Sylwia KITA
Istota i znaczenie skryptu (script life) nieletnich przestępców dla podejmowania przez nich decyzji życiowych
Jolanta GÓRNIK
Nauczyciel widziany oczami gimnazjalisty. Wybrane aspekty funkcjonowania nauczycieli gimnazjum w świetle badań własnych
Jarosław JAGIEŁA
Leksykon pojęć i terminów analizy transakcyjnej
Aneksy:
Jarosław JAGIEŁA
Egogram EFP (wersja eksperymentalna)
Anna PIERZCHAŁA, Adrianna SARNAT-CIASTKO
Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja (wersja eksperymentalna)