Aktualności

18-04-2013

Długo oczekiwany gość w naszym Zespole


 

Bez wątpienia 15 kwietnia 2013 r. był dla członków Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, wyjątkowo ważny. Działo się to za sprawą prof. dr hab. Doroty Pankowskiej, która przybyła do nas z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie po to, by w otwartym wykładzie móc wyrazić swoje zdanie dotyczące „Możliwości wykorzystania edukacyjnej analizy transakcyjnej w pracy pedagogicznej”.

 

Ponieważ na naszej Uczelni nie brakuje osób zainteresowanych AT, co też podkreślała w swoim krótkim wystąpieniu Dziekan Wydziału Pedagogicznego prof. dr hab. Grażyna Rygał, jak można było przypuszczać aula 54 podczas wykładu „pękała w szwach”. Profesor Pankowska, która jako jeden z nielicznych akademików w naszym kraju, podjęła się prezentacji systemu edukacji za pomocą koncepcji analizy transakcyjnej, podczas swojego wystąpienia w bardzo czytelny sposób podkreślała atuty obranej przez siebie drogi. Co zatem w jej opinii edukacyjna analiza transakcyjna może wnieść do pracy pedagogicznej? Okazuje się, że optymizm, konsekwentną wizję człowieka, wiarę w „wygranie” życia. AT wskazuje także wyraźny cel rozwojowy, jakim bez wątpienia jest autonomia, na którą składa się świadomość, odpowiedzialność, spontaniczność i intymność. Taka perspektywa pozwala dostrzec, iż z jednej strony E-AT może skutecznie wzbogacić o nowe wskazówki metodyczne warsztat pracy pedagogów, ale także prowokować ich do autorefleksji, a ta przecież jest nie do przecenienia.

Wykład profesor Pankowskiej ze studentami i pracownikami AJD spotkał się z dużym zainteresowaniem, co znalazło ujście w zadawanych przez słuchaczy pytaniach. Bardzo zasadnym, okazało się szczególnie pierwsze z nich, które padło z ust inicjatora całego przedsięwzięcia kierownika ZB EAT profesora Jarosława Jagieły – dlaczego, jak do tej pory, tak niewiele jest badań naukowych, które odwołują się do koncepcji analizy transakcyjnej? Warto podkreślić, iż właśnie ta kwestia stała się nicią przewodnią drugiej części pobytu profesor Pankowskiej w murach naszej Uczelni. Okazało się bowiem, że podczas kameralnego spotkania naszego Gościa z członkami Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, rozwinęła się niezwykle gorąca dyskusja, która zaowocowała szeregiem interesujących propozycji dalszej współpracy.
Czasami wydaje się, że odległość między Lublinem a Częstochową bywa nie do pokonania. Kiepskie połączenia, czas, niewyspanie – potrzeba tutaj naprawdę istotnego argumentu, aby Rodzic mógł ocenić tą drogę za wartościową, Dorosły uznać ją za logiczną i sensowną, a Dziecko mogło się nią zwyczajnie nacieszyć. Patrząc już teraz na owoce spotkania z profesor Pankowską, można bezwzględnie stwierdzić, iż pokonanie trasy Częstochowa-Lublin, nie odbyło się po raz ostatni.

ASC
 
Poniżej kilka zdjęć z wykładu
 
 
 
 
 
 
 
 


Strona wykorzystuje pliki cookies

Polityka prywatności